7 gode grunner til at en bedrift trenger en profesjonell nettside

Å ha en profesjonell nettside kan være avgjørende for suksessen til en bedrift i dagens digitale alder. 

Til tross for dette er det mange bedrifter som fronter seg selv på nett med en dårlig utformet eller utdatert nettside. Dette kan faktisk skade omdømmet til en bedrift slik at det taper potensielle kunder. 

En grunn til dette er at mange bedrifter fortsatt ikke oppdaget det potensialet som ligger i en profesjonell nettside. Derfor har vi satt sammen syv gode grunner til hvorfor en bedrift trenger en profesjonell nettside. 

Enten du allerede har en nettside som trenger en oppdatering, eller du er i ferd med å starte opp en ny bedrift, vil denne artikkelen gi deg innsikt i hvorfor en profesjonell nettside er en viktig investering for enhver bedrift.

En profesjonell nettside gir bedre tilstedeværelse og synlighet på nett

En nettside gir bedriften din en utstillingvidu på nettet for å vise frem virksomheten og tilby informasjon til potensielle kunder og samarbeidspartnere 24 timer i døgnet. Det hjelper derimot ikke å ha en hjemmeside (utstillingsvindu) dersom det ikke er synlig for noen.

Her er det flere faktorer som kan spille en rolle. For å øke synligheten til en bedrift på nettet er det til stor hjelp dersom nettsiden er teknisk optimalisert, har innhold av høy kvalitet, og som er relevant for de besøkende, samt at den har et responsivt design som laster raskt.

Alle disse faktorene går inn i det vi kaller søkemotoroptimalisering. Dersom du får en profesjonelt utformet nettside vil denne gjerne være optimalisert for søkemotorer. Dette kan gjøre at bedriften blir lettere funnet av potensielle kunder når de søker etter produkter, tjenester eller informasjon relatert til bedriften.

En profesjonell nettside øker en bedrifts troverdighet

En profesjonell og velfungerende nettside gir en bedrift et mer seriøst og pålitelig image som skaper økt tillit. Dette skyldes at en profesjonell nettside ofte har et moderne, attraktiv og brukervennlig design, er enkel å navigere og viser relevant og nyttig innhold. 

Dette bør ikke undervurderes. En studie fra Adobe viser at 38% av besøkende vil forlate en nettside hvis utformingen er dårlig, selv om innholdet er relevant. I tillegg fant en studie utført av Stanford University at 75% av brukere som besøker et nettsted, dømmer troverdigheten til virksomheten basert på nettstedets design. 

Dette understreker viktigheten av en profesjonell utforming for å skape tillit. Med et godt design viser en bedrift at de tar sin online tilstedeværelse på alvor. Dette kan igjen føre til at potensielle kunder har større tillit til bedriften og er mer tilbøyelige til å bli kunder.

En profesjonell nettside kan gi mer kostnadseffektiv markedsføring

Dersom en nettside er utformet riktig kan den kan den fungere som et billig og effektivt markedsføringverktøy som når ut til et bredt publikum sammenlignet med andre tradisjonelle markedsføringsverktøy.

Som vi har nevnt kan en profesjonell nettside kan hjelpe en bedrift med å øke sin online tilstedeværelse og synlighet som igjen kan øker sjansene for at potensielle kunder vil finne bedriften når de søker etter produkter, tjenester eller informasjon rundt det som bedriften tilbyr.

Vi har også nevnt hvordan en profesjonell og godt utviklet nettside kan bidra til å bygge tillit og troverdighet hos besøkende, som kan føre til flere konverteringer og økt salg.

Videre vil en profesjonell nettside også utformes på en måte som hjelper med å konvertere besøkende til kunder mer effektivt. 

Dersom dette dobler anntallet besøkende som ender opp som kunder kan dette kan redusere behovet for kostbare markedsføringskampanjer for å tiltrekke seg besøkende (som for eksempel annonsering i google).

Ved å investere i en profesjonell nettside, kan en bedrift oppnå en god avkastning ved at det øker øke sitt salg og inntjening, og samtidig kan redusere markedsføringskostnadene.

Dette understøttes av en studie utført av markedsføringsbyrået Blue Corona, som kant at en nettside med en profesjonell design øke konverteringsraten med opptil 200%.

En profesjonell nettside gir økt kundetilfredshet

En profesjonell nettside gir bedriften muligheten til å presentere seg på en organiserte, enkel og informativ måte for kundene.

På denne måten kan kunder finne all nødvendig informasjon om en bedrift, inkludert priser, produkter eller tjenester, åpningstider og kontaktinformasjon på nettsiden.

Nettsiden kan også brukes til å bedre kundeservice, ved å svare på vanlige spørsmål eller gi kunder muligheten til å kontante bedriften for kundestøtte via et kontaktskjema. Dette kan redusere behovet for kundestøtte og frigjøre mer tid for bedriftes ansatte.

Dette gjør det lettere for kundene å finne det de leter, enten det er å forstå hva bedriften har å tilby, eller få svar på eventuelle spørsmål de måtte ha, som kan føre til økt kundetilfredshet. 

En profesjonell nettside fungerer som en døgnåpen salgskanal

Som nevnt innledningsvis er en nettside er alltid åpen for kunder, selv utenfor åpningstid. På denne måten fungerer nettsiden som en døgnåpen salgskanal ettersom den kan gi kunder tilgang til informasjon om bedriften og dets produkter eller tjenester 24 timer i døgnet. 

Kundene kan enkelt navigere på nettsiden for å finne informasjon om produktene eller tjenestene de er interessert i, samt kontakte bedriften for å stille spørsmål eller foreta en bestilling også utenfor åpningstiden.

I tillegg gir en profesjonell nettside en bedrift muligheten til å nå et bredere publikum, siden nettsiden kan nås fra hvor som helst i Norge så lenge de har en internettforbindelse.

En profesjonell nettside gir muligheter for kunde-og-dataanalyse

Ved å følge med på hvordan kunder bruker nettsiden deres kan bedrifter din få viktig informasjon om hvordan de kan forbedre nettsiden.

Dette gjøres med dataanalyse som kan være et viktig verktøy for bedrifter for å forbedre nettsiden sin og øke effektiviteten av sin markedsføring.

Ved å ha en profesjonell nettside med muligheten for dataanalyse kan selskapet gjøre trafikanalyser, konverteringsanalyser, søkeord-analyser og brukeranalyser.

På bakgrunn av dataene som er samlet inn kan man så gjøre A/B-testing for å sammenligne to versjoner av en side og se hvilken som gir best resultat, som igjen kan gi en bedre forståelse for hvilke elementer på siden som fungerer best og hvordan nettsiden og markedsføringen kan forbedres.

En profesjonell nettside er en konkurransefordel

Ved å implementere en strategi for sin nettside kan en bedrift oppnå en betydelig konkurransefordel ved å skille seg ut fra konkurrentene og tilby en mer engasjerende og tilpasset brukeropplevelse.

Dette oppnås, som nevt over, ved at nettsiden optimaliseres slik at den kan bidra på en rekke områder som:

  1. Merkevarebygging (troverdighet)
  2. Effektiv markedsføring
  3. Økt synlighet
  4. Bedre kundeopplevelse
  5. Økt salg
  6. Handlingsrettede Kunde/dataanalyse

Sannsynligheten for å lykkes med en digital strategi økter betraktelig dersom man har de rette verktøyene. Ved å få en profesjonelt utviklet nettside har man grunnstenen for å kunne utvikle en bedrifts tilstedeværelse på nett og implementere en strategi som gir varige konkurransefortinn overfor konkurrenter.

Konklusjon

Mange bedrifter har eldre, utdaterte nettsider som ikke lever opp til sitt potensial, eller som rett og slett ikke leverer på mange av områdene vi har diskutert over.

Er du en bedriftseier som ønsker å ta din bedrifts tilstedeværelse på nett til nye høyder? Kanskje har du allerede en nettside, men føler at den ikke lever opp til sitt potensial og trenger en oppgradering? Da er Notitia Media ditt perfekte valg. 

Vi leverer profesjonell webdesign i WordPress, som er skreddersydd for å møte dine behov og ønsker. Med en ny, moderne og responsiv nettside fra Notitia Media vil du øke synligheten til din bedrift og tiltrekke deg flere potensielle kunder, samt forbedre din merkevarebygging og gi økt tillit hos besøkende. 

Kontakt oss i dag for å ta din bedrift til neste nivå!